کاپوتاژ ماشین شخصی چیست ؟

کاپوتاژ – Cabotage ماشین به معنی گرفتن مجوز خروج از کشور برای ماشین می باشد. این مجوز اداره کمرگ ایران صادر می شود.

مدت اعتبار کاپوتاژ یک سال می باشد و چنان چه کمتر از ۱ ماه به اعتبار برگه کاپوتاژ ماشین خود باقی مانده می بایست به تمدید آن اقدام نمایید

به موجب اين گواهي‌نامه‌های بين‌المللي كه مدت اعتبار آنها يك و سه سال مي‌باشد، مي‌توان در کشورهای پذیرنده گواهینامه‌های رانندگی بین‌المللی، به صورت موقت به رانندگي پرداخت. بديهي است دارنده این مدرک بين‌المللي نمي‌تواند قوانين و مقررات مربوط به شرايط اقامت و يا پرداختن به شغل و يا حرفه‌اي كه در كشورهاي مسير حركت او جاري و قابل اجرا مي‌باشد را ناديده انگاشته و يا نقض نمايد.

اين گواهي‌نامه علاوه بر زبان فارسي به ۷ زبان بين‌المللي (‌انگليسي- فرانسوي- روسي – عربي-‌ آلماني- اسپانیائی- چینی)‌ نيز ترجمه شده است.

گواهینامه‌های رانندگي بين‌المللي قابل تمديد نبوده و پس از انقضاء باید نسبت به درخواست گواهینامه جدید اقدام شود.

مدارک مورد نیاز برای کاپوتاژ چیست ؟ 

  • شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه ( برگ سبز رنگ )
  • سند و فاکتور فروش خودرو ( سند کارخانه )
  • کارت ماشین
  •  اصل گواهینامه رانندگی معتبر جمهوری اسلامی ایران با اعتبار حداقل یک ماه و سه روز برای گواهینامه بین المللی رانندگی یک ساله و اعتبار حداقل سه سال برای دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی سه ساله
  • بیمه نامه (ایرانی)
  • گواهینامه بین المللی قبلی (در صورت معتبر بودن)
  • پاسپورت و کپی صفحه اول آن ( با شش ماه تاریخ انقضا )
  • عکس سه در چهار برای گواهی نامه بین المللی ( ۴ عدد )
  • بردن خود ماشین به نمایندگی ( الزامی)

هزینه های کلی برای کاپوتاژ ماشین به چه صورت است ؟

هزینه های زیر به وسیله کانون جهانگردی و اتوموبیل رانی تعیین می شود و در سراسر کشور یکسان می باشد. (قیمت ها در جدول پایین ذکر شده است )

  • گواهینامه‌ی بین‌المللی یکساله
  • کارت بین‌المللی یکساله‌ خودرو
  • پلاک دائمی ترانزیت
  • کارت عضویت یکساله کانون ایرانگردی و جهانگردی
  • برچسب IR دائمی
  • برگه یکساله کاپوتاژ
  • هزینه پلاک و گواهینامه‌ی بین‌المللی
  • عوارض خروج از مرز برای هر نفر

قیمت های جدید خدمات از تاریخ 1398/05/01 درتمامی نمایندگی های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در سراسر کشور
(لیست تمامی قیمت ها ذکر شده و بعضی هزینه ها مربوط به کاپوتاژ نمیباشد و صرفا جهت اطلاع عنوان شده است)

کشور های معتبر و پذیره کاپوتاژ ایرانی کدامند ؟ 

بر اساس کنوانسیون سال ۱۹۴۹ که اکثر کشور ها عضو این کنوانسیون می باشند پذیرفته اند به سازمان های صادر کننده گواهینامه و مجوز کشور های عضو اجازه ورود آن سواری را به کشور خود بدهند.

مراحل دریافت کاپوتاژ چیست ؟

مرحله اول : به یکی از ادارات گمرک در سراسر کشور با در دست داشتن مدارک ذکر شده مراجعه کرده و برگه کاپوتاژ خود را دریافت نمائید 

  • آدرس اداره گمرک تهران : گمرک جمهوری اسلامی دارای دو ساختمان در تهران می باشد، که اطلاعات و کروکی هر یک در زیر ارائه شده است.
  • کد پستی: 1594733119
  • تلفن: 82991
    ساختمان شماره ۱ – ۳۰-۸۸۵۰۱۴۲۵
  • پست الکترونیک: p.r.irica@irica.org
  • ساعات کاری: ساعت ۸:۰۰ الی ۱۶:۰۰
    شنبه تا چهارشنبه
  • آدرس : ساختمان شماره ۱ -تهران – خیابان ولی عصر (عج) – بالاتر از میدان ولیعصر(عج) – نبش کوچه ناصر

مرحله دوم :  پس از اخذ پروانه خروج موقت نوبت از اداره گمرک بایستی به کانون جهان گردی و اتوموبیل رانی کشور برای تهیه ی :

  • اخذ گواهی نامه بین المللی : ارائه تصویر صفحه اول گذرنامه و تکمیل فرم درخواست فارسی و لاتین مدارکی هستند که برای اخذ گواهینامه بین المللی الزامیست.
  • پلاک ترانزیت : متقاضی برای اخذ دفترچه بین المللی باید اصل پروانه خروج موقت، اصل گذرنامه مالک یا راننده مطابق اسامی معرفی شده در پروانه خروج، کارت خودرو یا شناسنامه مالکیت خودرو را به همراه داشته باشد و فرم‌های مربوطه را نیز تکمیل کند.
    پس از اخذ تمامی این مدارک، متقاضی می‌تواند پلاک ترانزیت را دریافت کند.
  • دفترچه بین المللی : دفترچه مالکیت بین المللی حاوی تمامی اطلاعات خودرو و راننده آن است و هر دفترچه شماره سریال منحصر به فردی دارد.
  • کارنه دو پاساژ ( این برگه اجباری نیست ولی برای راحتی در مرز توصیه می شود توضیح کامل در بند بعدی )برای دریافت پلاک ترانزیت و دفترچه بین المللی متقاضی باید گواهی نامه بین المللی داشته باشد بنابراین در اولین مرحله متقاضی باید نسبت به اخذ گواهینامه بین المللی اقدام کند. مدت اعتبار گواهی نامه بین المللی یک سال است و غیر قابل تمدید استبرای تهیه این مدارک بایستی به همراه مدارک مورد نیاز ذکر شده در ابتدای مقاله به ساختمان شماره ۲ کانون جهانگردی و اتومبیل رانی جمهوری اسلامی ایران  رفته تا جهت صدور مراحل گفته شده اقدام نمائید.
راهنمای کاپوتاژ

مجوز موقت عبور گمرکي یا کارنه دو پاساژ چیست ؟

در مرز با گرفتن برگه عبور گمرکی ورود و خروج خودرو به صورت موقت به دو طریق زیر انجام می شود : 

۱- اظهار در گمرک و سپردن تضمین لازم : در مرز و قبل خروج که با اتلاف زمان زیادی انجام میشود و توصیه نمیشود

۲- استفاده از دقترچه های کارنه دوپاساژ، تریپتیک یا دیپتیک ( توصیه شده ، که در کانون جهانگردی و اوموبیل رانی نیز قابل تهیه است )

 دفترچه عبور گمركي است كه جهت تسهيل در تردد از مرزهاي زميني برخي كشورها جهت وسايل نقليه موتوري صادر و تحويل مي گردد. اين مجوز به صورت ۵ ، ۱۰ ، ۱۵ و ۲۵ برگي است كه در هر بار عبور از مرز يك كشور يك برگ آن باطل مي گردد. مدت اعتبار اين دفترچه ها يك سال از تاريخ صدور آن مي باشد. همچنين دفترچه هاي كارنه مصرف نشده قابل تمديد نيز مي باشد. شایان ذکر است.

مدارك مورد نياز :

  • اصل برگه کاپوتاژ
  • اصل یا تصویر سند مالکیت خودرو
  • اصل یا تصویر گذرنامه

–دارا بودن گواهینامه رانندگی بین المللی صادره توسط کانون جهانگردی و اتومبیلرانی

–تكميل فرم هاي درخواست
–سپردن وديعه براي خودروهاي شخصي به ميزان ۵/۴۰۰/۰۰۰ ريال و براي خودروهاي حمل ونقلی و مسافربری که حتماً باید زیر نظر یکی از شركت هاي حمل و نقل و مسافربري همگاني ازمرزها خارج شوند مبلغ ۳/۶۰۰/۰۰۰ ريال برای هر بار درخواست کارنه و مبلغ ۱۴/۴۰۰/۰۰۰ ریال برای ثبت شرکت و تشکیل پرونده می باشد.  ( برای هر دو روش)

با تحویل لاشه کارنه، قبض ودیعه، معرفی نامه شرکت حمل و نقل (برای شرکت های حمل و نقل) و حضور مالک برای خودرو های شخصی، مبلغ ودیعه عودت داده می شود.

نكته: کارنه دو پاساژ براي ورود به برخي از كشورها كه حدود ۳۷ كشور در جهان مي باشند الزامی است.

.
.
.

نکات مهم و و ضروری کاپوتاژ سواری 

  1.  اگر در زمان اعتبار کاپوتاژ ، قصد فروش خودرو را داشته باشید بایستی حتما شخصا نسبت به ابطال آن اقدام نمائید.
  2. معمولا برای ورود به محوطه ی گمرک ، نیاز است که برگه ی کاپوتاژ را به نگهبان درب ورودی نشان دهید ، هر بار که از کشور خارج می شوید ، یک مهر خروج و هر بار که وارد کشور می شوید یک مهر ورود در پشت برگه ی کاپوتاژ خودرو شما ثبت می شود. و بعد از خروج از طرف ایران ، معمولا در طرف ترکیه نیازی به این برگه نیست و بقیه کارها از طریق کارت بین المللی خودرو و برگه ی بیمه انجام می شود .
  3. توجه داشته باشید که هیچ الزامی نیست که مرز ورود و خروج ، یکی باشد. مثلا شما میتوانید از مرز بازرگان خارج شوید و بعد از مسافرتتان از مرز رازی وارد کشور شوید
  4. چنانچه قبلا کاپوتاژ داشته اید و فقط می خواهید تمدیدش کنید ، هزینه پلاک و برچسب IR نخواهید داشت .
  5. مراحل کاپوتاژ خودرو در محل‌های مشخص شده شاید در یک ساعت انجام شود. اما این مدت زمان منوط به کامل بودن مدارک و پرداخت به موقع هزینه‌های لازم است. در مورد دریافت بیمه نیز بهتر است از داخل ایران اقدام کنید تا هزینه‌های آن به مراتب پایین‌تر باشد.
  6. برگه کاپوتاژ را حتما باید ابطال کنید و عدم ابطال آن جریمه در پی خواهد داشت. کاپوتاژ به خودی خود باطل نمی شود و باید با مراجعه به مراکز گمرک نسبت به ابطال آن اقدام کرد.
  7. بعد از کاپوتاژ خودرو، وسیله‌ی نقلیه‌ی خود را فقط از مرزهایی می‌توانید خارج کنید که در آنها گمرک وجود داشته و تشریفات کاپوتاژ انجام می‌شود.
  8. دولت آذربایجان به اتومبیل های ساخت ایران پیش از سال ۲۰۱۰ اجازه ورود نمی دهد ولی محدودیتی برای دیگر خودروها وجود ندارد. اگر می خواهید با خودرو شخصی یه آذربایجان بروید به این نکته توجه داشته باشید.
  9. برخی کشورها مانند ترکیه نسبت به مدل، سال ساخت و نوع خودرو سخت‌گیر نیستند، اما برای برخی کشورها مدل و سال ساخت خودرو اهمیت دارد.
  10. دولت ترکیه به ماشین های بدون بیمه شخص ثالث اجازه ورود نمی دهد. قبل از ورود به ترکیه، نسبت به بیمه شخص ثالث ترکیه اقدام کنید.
    لینک راهنمای دریافت بیمه ترکیه
  11.  امکان استفاده پلاک ترانزیت بر روی ماشین دیگر جرم محسوب می شود
  12. خروج خودروهاي بالاي ۲۰ سال منوط به اخذ مجوز از سازمان ميراث فرهنگي مي باشد.
  13. امکان پلاک کاپوتاژ خودروهای منطقه آزاد مثل ارس فقط اجازه عبور از مرز ارمنستان و نخجوان را دارند.