مرز رازی Kapıköy و تاریخچه این پایانه مرزی

تا قبل از جنگ چالدران شهرهای وان تا دیار بکر از اراضی ایران بود؛ که پس از شکست ایران در جنگ چالدران این مناطق از ایران جدا شده و جزو قلمرو امپراتوری عثمانی محسوب گردیدند. به علت دوستی شدید و عقاید مشترک سیاسی بین آتاتورک و رضا شاه، هر دو رهبر مصمم به ارتقای روابط سیاسی و اقتصادی خود گردیدند.
فلذا راه‌آهن ایران را رضا شاه به راه آهن ترکیه از طریق مرز رازی متصل نمود. در اردیبهشت سال ۱۳۱۳ خورشیدی رضا شاه از مسیر راه‌آهن رازی بازدید و پل هوایی قطور بزرگترین و طولاً نی‌ترین پل هوایی خاورمیانه را افتتاح نمود. تا با تکمیل آن به‌طور عملی پروسه راه‌آهن ایران به اروپا تکمیل شود. در مسیر سر سبز جاده قطور، چشم‌اندازهای بسیار زیبایی از تونل‌های خط آهن به چشم می‌خورد. آخرین روستای ترک‌نشین ایران روستای چاوشقلی در فاصله ۱۰ کیلومتر خوی می‌باشد. این تقسیم‌بندی مرزی بر اساس قومیت کرد و ترک پس از جنگ چالدران صورت گرفته‌است.

marz razi 2
dav

مرز رازی کجاست ؟

مرز رازی خوی یا گمرک رازی خوی در بخش قطور واقع درشهرستان خوی در فاصله ۷۵ کیلومتری شهر خوی و ۵ کیلومتری شهر قطور و در مرز ایران با ترکیه قرار دارد.[

فیلمی از مرز رازی خوی

امنیت مرز رازی چقدر است ؟

این مسیر زمینی که به لحاظ مسافت و امنیت راه‌ها (امنیت جاده‌ای و امنیت نظامی) مسیر امنی می‌باشد. کسانی که بنا به دلایل تجاری، ترانزیتی (استفاده از فرودگاه خوی و فرودگاه فرید ملن وان ) و سیاحتی، قصد سفر به شهر وان ترکیه را دارند، مرز زمینی رازی به لحاظ امنیت و مسافت کوتاه‌تر به وان توصیه می‌شود.

مرز رازی
dav

مقدار بار مجاز هر مسافر عبوری از مرز رازی چقدر است ؟

هر مسافر میتواند یک چمدان ۲۵ کیلویی را با خود عبور دهد و مقدار بیشتر از این در مرز جلوگیری و احتمال توقیف را دارد

پارکینگ مرز رازی امن است ؟

پارکینگ این مرز دارای دوربین می باشد و بصورت رو باز و خاکی می باشد ولی در کل نظارت بر روی این پارکینگ در سطح مطلوبی می باشد و میتوانید وسیله شخصی خود را در آن با خیال راحت به امانت بسپارید و قطعا با مراجعه زودتر به پارکینگ ( ساعت ۸ صبح ) میتوان جای مناسبی را برای ماشین خود جهت پارک پیدا کرد

 تایم کاری یا ساعات فعالیت مرز رازی چند است ؟ 

مرز رازی از ساعت ۹:۰۰ به وقت ایران تا ۱۴:۰۰  در تمام ایام هفته ( حتی جمعه ها ) باز می‌باشد.

مرز رازی
dav

بهترین زمان مراجعه به مرز چه زمانی است ؟ 

اگر مسافر وان هستید و قصد عبور از مرز رازی را دارید و همزمان قصد دارید در خلوت ترین زمان ممکن و بدون معطلی از مرز رد شوید برای رفتن از سمت ایران به سمت ترکیه ساعتهای بعد از ظهر و برای برگشت به ایران ساعات اولیه روز را انتخاب کنید . هر چند که در این صورت مجبور خواهید بود چند ساعتی از حضور در وان را کم کنید اما به هر حال باید یکی از این دو حالت را انتخاب کنید یا چند ساعت حضور بیشتر در صف و متعاقبا صفهای طولانی تر در مرز یا چشم پوشی از آن چند ساعت طلایی و گذر سریعتر از مرز

مشاهده بیشتر:  ترنسفر های وان ترکیه از ایران  

امکانات کلی مرز چیست  ؟ 

این مرز با اوج شلختگی و بی نظمی از امکانات خوبی برخوردار است نظیر : کیوسک پرداخت عوارض ، سرویس بهداشتی ، فری شاپ ( در سمت ترکیه ) ، بوفه و سوپر مارکت ( در هر دو طرف) ، سیستم گرمایش و سرمایش ( در بخش ترکیه) ، سرویس های رفت و برگشت در هر دو طرف مرز

مرز رازی
dav

 علت اهمیت مرز رازی چیست ؟

اهمیت این مرز به علت وجود خط آهن مهم آسیا و اروپا در آن است؛ که سابقه یک قرنی دارد. نرسیده به مرز رازی وجود خانه‌های سازمانی گمرک و راه‌آهن رازی، که اکنون متروکه شده‌اند خود بیانگر این نکته است که چه برنامه‌ریزی خاصی برای توسعه آن شده بود.

آب و هوای مرز رازی چگونه است  ؟ 

آب و هوای مرز اکثرا نزدیک به شهر خوی می باشد که در ایام تابستان هوایی داغ و آفتابی و در زمستان آب و هوایی برفی و سرد و کوهستانی دارد
که میتوانید آب و هوای شهر خوی و مرز رو از لینک مقابل بصورت لحظه ای ملاحظه بفرمایید : لینک آب و هوای شهر مرزی خوی

مطالعه بیشتر :  مقاله خرید از شهر وان ترکیه  

 مزایای استفاده و عبور از مرز رازی 

  • این مرز نزدیک ترین مرز زمینی به شهر وان ترکیه است. (فاصله مرز رازی تا وان حدود ۱۰۰  کیلومتر میباشد )
  • در صورت انتخاب این مرز بیشترین مسیر طی شده در خاک ایران خواهد بود به عبارتی شهر وان ترکیه به مرز رازی نزدیکتر است.
  •  در صورت استفاده از این مرز و برای رفت و برگشت به وان ، نیازی به استفاده از سوخت گرانقیمت ترکیه نخواهید داشت و بنزین موجود در باک برای رفت و برگشت و تردد های روزمره وان کافیست.
  • پارکینگ (روباز و خاکی) شبانه روزی دارد و میتوان خودرو شخصی را در مرز گذاشته و با استفاده از ون ترک به وان رفت. (درسال ۹۸ استفاده از پارکینگ هر شبانه روز ده هزار تومان)
  •  تاکسی با قیمت نسبتا پایین (در ساعات کاری مرز) برای وان و بالعکس به وفور در دسترس است .(کرایه وان از این مرز تا وان در سال ۱۳۹۸ مبلغ ۲۵ لیره)
  •  جاده این مرز تا وان اتوبان است و وضعیت نسبتا مناسبی دارد و امنیت در این مسیر کاملا برقرار است.
  •  میتوانید از دو شهر کوچک مسیر (سارای و اوزالپ) نیز دیدن کرده و در صورت نیاز در هتلهای کوچک این دو شهر اقامت کنید.
  • میتوان از خوی و تبریز مستقیما برای وان تاکسی(ون) سوار شد. ضمنا بعد از مرز هم مسیر یکسره است و نیاز به تعویض ماشین یا مسیر نیست.

مشاهده بیشتر :  تور های شهر وان ترکیه از ایران  

 معایب استفاده و عبور از مرز رازی 

  •  مرز رازی ۲۴ ساعته نیست . ساعات کاری از ۹ تا ۱۴ است .
  • این مرز  امکان عبور اتوبوس و کامیون و تریلر نداشته و فقط مختص سواری و ون ترک  است.
  • امکانات رفاهی در مرز نسبتا کم است . البته جدیدا با ساخت سالن جدید مسافری در طرف ایران و ترکیه این معضل نسبتا کمتر شده است.
  •  معمولا بسیار شلوغ است و گذر از مرز بخصوص در مناسبت های خاص و تعطیلات زمان بر است. با بیشتر شدن مبلغ عوارض خروج از کشور و کمتر شدن مسافر، این مسئله در سال ۹۸ آنچنان چشمگیر نبوده است.
  • سیستمهای ارتباطی (در هر دو طرف)  ضعیف و با قطعی های مکرر همراه است.
  •  مسیر خوی به مرز رازی در برخی قسمتها جاده ای نامناسب دارد.

مشاهده بیشتر:  ترنسفر های وان ترکیه به سایر نقاط ترکیه